lördag 6 februari 2010

Vattenlöpning

Jag har bestämt mig. Jag kommer försöka kombinera min vanliga löpning nu under våren med vattenlöpning. Eftersom jag har svårt att komma upp i den mängd träning jag vill då knät inte riktigt vill springa lika mycket som jag vill så blir det vattenlöpning som alternativ träning.

Idag var första passet. 40 minuter vattenlöpning med lite olika intensitet, lite fartlek liknande. Ganska långtråkigt för att vara ärlig. Jag springer normalt aldrig med musik men vid den här typen av träning hade det nog underlättat. Helt ensam i bassängen och bara springa runt runt, tiden går långsamt kan jag meddela. Men det känns väldigt effektivt, 40 minuter gjorde att jag var helt slut i benen när jag klev upp ur vattnet. En ganska märklig känsla eftersom jag inte alls kände hur trött jag var i benen så länge jag var i vattnet.

Efter vattenlöpningen körde jag lite benstyrka och avslutade med 20 minuter på löpbandet bara för att känna på lite vanlig löpning. Svårt att välja vilket som är tråkigast men det blir nog löpbandet eftersom vattenlöpningen ändå har lite av nyhetens behag över sig just nu. Tråkigt eller inte, bra träning blir det i alla fall. Förhoppningen är att kunna köra vattenlöpning 1-2 gånger och vanlig löpning 3-4 gånger i veckan så länge knät inte tillåter mer vanlig löpning.

Vattenlöpning 40 min + 4k löpband @4:59

6 kommentarer:

Petra sa...

Vattenlöpning verkar grymt bra som komplement till vanlig löpning! Grymt bra jobbat.

Miranda sa...

Imponerande psyke ändå, frågan är om man inte ska testa det där med vattenlöpning själv bara för att veta vad alla pratar om liksom. Ingmarie och flera stycken är ju rent av "vattenlöpsfrälsta" ;)

Tobias sa...

Det känns som ett riktigt bra komplement som inte sliter så hårt på kroppen men ändå ger ordentligt med kondition, löpkänsla och löpstyrka.

bureborn sa...

Vattenlöpning är alldeles säkert nht jag borde syssla med, men det verkar så oerhört tråkigt. Även om Ingmarie och andra gör allt för att övertyga mig om annat. :-)
Och så är det ju det där med bassänger *ryser av obehag*. Snyggt kämpat i plurret!

Espen sa...

Dette synes jeg høres lurt ut.
Om Vannløpning er kjedelig, så blir de passene du kjører utendørs senere bare ENDA bedre :) Tenk på det! Jeg også vurderte vannløping da jeg var skadet som du kanskje husket.

I oslo har det vært sol & blå himmel, -2 grader og bar asfalt. Har selv tatt et langpass på 35km:)

Tobias sa...

Bureborn: Ok det är väl svårt att göra det roligt kanske. Men jag som hatar kallt vatten har hittat den perfekta bassängen för mig med 32*C. Men det kanske inte är därför du ryser av obehag.

Espen: Jag ska tänka på det. Hur är det med benen nu? Låter som det är helt ok om du kört 35k?
Väntar fortfarande på en racereport från Gran Canaria Halfmarathon!