tisdag 5 januari 2010

Målsättning

Är lite bättre i knät idag även om det är långt ifrån spring-bra. Men tillräckligt bra för att jag ska ha mod att skriva ner mina målsättningar för 2010.


 Olika stora mål för året :-)


Träningsmål 
När det gäller mina träningsmål så kommer det inte bli så stor förändring mot 2009. Det ser ut så här.

- Vinna över veckan (springa minst 4 av de 7 dagarna mån-sön)
Tycker det är väldigt enkelt mål att följa även om jag inte för statistik på det.

- Springa minst 100 km per månad.
Klarade jag ju inte 2009, då jag föll på en månad. Hoppas på att klara det i år istället. Allt hänger ju egentligen på hur det blir med skador och sjukdomar.

- Springa minst 2400 km under hela året.
Ökar mängden något mot förra året men inte allt för mycket för då tror jag att kvalitén blir lidande för mig.

- Träna core (mage och rygg) minst en dag i veckan.
Ok, en dag i veckan ska jag väl klara av?

Tävlingsmål i rangordning (och därmed oordning)

1. Stockholm Marathon 2010 under 3:10
Efter 3:13 2009 kan jag ju inte sätta upp ett sämre mål än 3:10. Med tanke på att höstens träning inte riktigt blivit vad jag hoppats tror jag att 3.10 blir ett tufft men rimligt mål att nå.

2. 10 km landsväg sub40 (valfri tävling)
Efter 40:41 2009 så finns det inga alternativ, jag måste under 40 minuter i år. Punkt.

3. Maraton (förmodligen Växjö) under 3:00
Otroligt tufft mål! Men under tre timmar på marathon vill jag (det långsiktiga målet är ju under 2:55) och får jag till riktigt bra träning fram till hösten 2010 tror jag möjligheterna finns.

4. Kungsholmen Runt HM under 1:29:15
Satsar på att slå mitt PB från förra året. Gjorde ett kanonlopp då och hade dessutom draghjälp första 10 km. Vill till att jag får en lika bra dag i år för att kunna rubba PB:et

5. Stockholm Halvmarathon under 1:28
Om jag håller mig frisk och skadefri efter Stockholm Marathon borde 1:28 vara inom räckhåll.


Enligt Studenternas Omvandlingstabell ska jag om jag gör en maratontid på 3 timmar ligga någonstans runt 1:22 på halvmaraton och 37 minuter på milen, i så fall har jag långt kvar till 3 timmar på maraton. Tittar jag istället på Jack Daniels Runningformula och hans VDOT värden så ser det ut att passa mig bättre. Om jag under 2009 hade ett VDOT-värde på 51 så motsvarar det (mina tider inom parentes) 3:07:39 (3:13:00) på maraton, 1:30:02 (1:29:15) på halvmaraton och 40:39 (40:41) på 10 kilometer.

Om jag istället jämför det mot min tänkta drömgräns på maraton i år 2:59:59 så ger det ett VDOT-värde på 53 vilket ger en halvmaratid på 1:27:04 och en miltid på 39:20. Där någonstans borde jag kunna ligga under 2010. Det är i alla fall min förhoppning!

6 kommentarer:

Staffan sa...

Intressant läsning! Tuffa mål minst sagt men säkert nåbara om du får hålla dig fräsch!

Du måste ju hålla 100km/månad om du vill landa på 2400 km 31/12, annars blir det tuffa månader med många mil för att kompensera.

Mitt 5 km-pers på 19:33 ger maratid på 3:07 medans 10km-passeringen vi hade på Stockholm halvmarathon ger 3:17 i sluttid.

Espen - www.mosjonisten.com sa...

Tøffe mål Tobias - spesielt Maratonmålet :)

Men jeg tror du kan innfri flere av disse målene. Ny PB på halvmara og sub 40 på milen tror jeg vi begge klarer i 2010!

Blir spennende å følge med! Er veldig imponert over 3:13 på maran under varmen i fjor- så hvem vet - kanskje du klarer under 3 allerede i år!

Snorkkis sa...

Ambitiösa mål! Men med tanke på dina prestationer 2009 är väl detta fullständigt realistiskt. Kanske smyga in lite rehab för att upprätthålla styrka i knä-regionen också?

Intressant med tabellerna, måste kika närmare på dem!

Petra sa...

Tuffa mål, men det kommer du säkert att klara! Håller tummarna :-) Håller med Snorkkis vad gäller rehabbiten, känner själv att jag måste skärpa mig där.

Tobias sa...

Ja, vi får se hur det går med att nå målen. Det viktigaste för mig är att målen ger mig rätt motivation till att träna och det gör de här målen.

Snorkkis och Petra: Ni har helt rätt i att jag borde köra lite styrka och rehab för att får kroppen att hålla lite bättre.

Men det är ju så tråkigt! ;-)

hempa sa...

Håller med föregående, tuffa mål! Men du kommer greja allihop!

Fys är otroligt tråkigt, men rehabtränar jag inte i förebyggande syfte kommer jag inte kunna fortsätta med löpningen. Därmed enkelt att motivera till lite extraträning på kvällstid.