måndag 4 januari 2010

Knäont

Hade tänkt att skriva ihop ett lite inlägg om mina målsättningar för 2010. Men idag är nog fel dag att skriva om vilka mål jag tänker mig i år. Efter gårdagens TSM-pass med efterföljande söndagspromenad är mitt högerknä inte som det borde vara. Det är stelt och ömt. Mest ömt är det utanpå knäskålen. Har ett svagt minne av att jag upplevt samma typ av knäproblem tidigare för några år sedan och att det då gick över ganska fort.


Har en ganska stark känsla av att det beror på överansträngning i kombination med den kyla som varit sista veckan. Kanske inte var helt optimalt att gå från 5 veckors sjukdomsuppehåll till tre veckor med med löpträning där jag ändå började lugnt med 35 km första veckan men det var väl sedan det spårade ur med 80 km andra veckan. Tredje veckan hamnade på 53 kilometer och knäont. Jag har svårt att lära mig det där att börja försiktigt, speciellt när jag är ledig och har tid att springa.

Givetvis har jag sökt efter vilken tänkbar skada det kan vara på nätet. Att vara sin egen doktor brukar fungera bäst för då får jag precis det svar jag vill ha. - Ingen fara du kan fortsätta springa, det är bara bra för knät!

Det onda skulle kunna vara patellofemoralt smärtsyndrom. Tror jag står över löpningen idag. Målsättningarna för 2010 kommer, jag har dem i huvudet!

7 kommentarer:

RosaMilton sa...

Jag fick ont i knät i höstas, ungefär som du beskriver, fast då inte pga kylan. Gick till naprapat och fick diagnosen svaga muskler runt knät. Ordination styrketräning (rehab) samt stretch. Behövde aldrig sluta springa men tog det betydligt lugnare och kortare sträckor i ca en månads tid. Nu funkar det fint igen. Hoppas det antingen går över eller är ett lika lättlöst problem för dig!

hempa10 sa...

Knäproblem är en mardröm. Bara hoppas du snabbt lokaliserar problemet och blir av med eländet.

Tobias sa...

Tror nog att lite styrketräning och stretch kan få ordning på det här också. Jag hoppas det i alla fall. Så jag blir av med eländet ;-)

Får väl ta det lite försiktigt med löpningen några veckor tills jag fått upp styrkan i benet/knät ordentligt. Något som nog kan ha bidragit till problemet är ganska mycket utförslöpning under julhelgen.

Snorkkis sa...

Jag tror också på stretch; i alla fall löste sig mina knäproblem jag hade i somras med ofantligt mycket stretchande - morgon, kväll, mitt på dagen, mitt i löppassen osv.

Petra sa...

Usch då, jag blir skitnojig så fort knäna börjar göra ont. Har haft löparknä för ca 10 år sedan när jag pysslade med multisport, så jag vet hur det är... Hoppas du blir bra snart! Jag tror också stenhårt på ordentlig stretching, det avhjälpte mitt löparknä.

Virusko sa...

Fick löparknä i höstas på vänster ben, i samband med multisport.
Har under hösten tränat mycket ben, ett par bodypumppass i veckan och på det ordentlig stretching.

Är nästan fri från det nu, iaf vid löpning på relativt platt mark, men har istället lyckats få liknande problem som du beskriver, på mitt andra knä.

Det gör som värst ont när jag INTE tränar, som om det stelnar till snabbt vid obelastning.

Tror också på att det går att träna och stretcha bort, men har dålig koll på hur man stretchar insidan av knät.

Tobias sa...

Jag har nog inga riktigt bra tips på att stretcha insidan av knät. Det jag märkt för mig är att strech av hamstring och baksida lår dock verkar påverka mitt knäonda ganska mycket. Så jag kör ordentligt med stretch baksida och framsida lår. Känns som det blir bättre av det.