torsdag 14 januari 2010

Grötigt

I år gav jag inga nyårslöften. Jag brukar aldrig ge nyårslöften men det finns ju som bekant alltid undantag. Förra året gav jag ett nyårslöfte. Jag vet inte om det har väldigt mycket med löpning att göra men när man är både förkyld och lite skadad (jag är dock mycket bättre i knät, kan till och med gå nerför en trappa utan att det gör ont) blir det lätt så att inläggen hamnar i utkanten av vad man egentligen tänkt att skriva om. Det flesta är väl också överens om att kost och träning påverkar varandra.

Mitt nyårslöfte 2009 handlade om att jag skulle ändra mina frukostvanor. Efter att i 15 år ätit min frukost på jobbet, oftast bestående av en inhandlad fralla i närbelägen kiosk, lovade jag nu att jag skulle börja äta frukost hemma innan jag begav mig till arbetet. Finns mycket nyttigt man kan äta till frukost men mitt val (hur nyttigt det nu kan tänkas vara) föll på gröt. Mitt löfte var alltså att äta havregrynsgröt hemma varje dag istället för att käka en ostfrall på jobbet.

Tro det eller ej men jag kan nog säga att jag uppfyllde mitt nyårslöfte förra året och jag fortsätter att uppfylla det. Sedan har jag inte ätit gröt hemma exakt varje dag förra året. En handfull gånger har det inte blivit så av olika orsaker som fakirflyg eller annat som ändrar rutinerna men normalt har jag alltid ätit frukost hemma. Dettas trots att det innebär att jag måste gå upp säkert 5 minuter tidigare än annars. Jag lagar mina havregryn i micron för att spara så mycket tid som möjligt. Nu är det till och med så att jag längtar efter gröten om jag sprungit ett långpass kvällen innan.

Jag har provat lite olika havregryn, olika märken smakar faktiskt olika. Jag har fastnad för (kanske för att jag började med dem) Axa's fiberberikade. Sötar med lite honung. Det kan man ju tycka borde vara nyttigt för honung ska ju vara nyttigt. Det nyttiga i honungen försvinner dock om man hettar upp den så risken är ju att det inte är något nyttigt kvar i honungen när man lägger den i varm gröt. Men det är gott i alla fall! Sedan har jag i lite blåbär för antioxidanternas skull och givetvis mjölk. Gröt utan mjölk går faktiskt inte att äta. Jag har provat!

Nu har jag brutit mina enda två inofficiella regler som jag har för bloggen. Att inte skriva om kost och att bara skriva om löpning. Vi får väl se vad nästa inlägg handlar om!

6 kommentarer:

Miranda sa...

Tycker jag var starkt jobbat. Är själv lite grötfantast, men försöker att inte äta det alltför ofta, tycker man tröttnar då. Viktigt att variera gröttillbehör också ;)

Petra sa...

Hehe...jag gissar att nästa inlägg kommer handla om...smoothies :D Skämt åsido - gröt på rågflingor med rivet äpple och kanel är en hit, serverad med mjölk förstås!

hempa10 sa...

Gröt är ju tyvärr inte min favorit, har försökt ett antal gånger att få gröten att bli en del av frukosten men misslyckas varje gång.

Tobias sa...

Miranda: Är det så att man tröttnar? Har jag inte märkt än, och då har jag inte ens varierat gröttillbehör...

Petra: Smoothies, nä någon måtta får det vara!

hempa10: Du får ge det en chans till och spetsa den med honung, det gör underverk!

Sofie RW sa...

Gröt är ju väldigt bra frukost, men lite bökigt att fixa till på jobbet faktiskt. Men att följa det löftet förra året verkar ju ha varit en succé! Hihi, jag väntar också på smoothie, eller kycklingfilé i nästa inlägg :)

bureborn sa...

Känner igen mig. Så fort jag inte kan springa som jag vill börjar jag äta bättre. Nåt nyttigt måste man ju göra. Typ. :-)
Själv använder jag Saltå kvarns biodynamiska havregryn. Stora, fasta och fina = bästa gröten!. Säkert är havren gödslad med alger, skördad vid fullmåne och pressad till flingor av ngt extremt naturäkta. Men det bryr jag mig inte så mycket om, huvudsaken de är goda.