lördag 28 november 2009

Likheter

Den här hösten börjar mer och mer likna förra hösten, jag som hade hoppats på en bättre höst i år.


Förra året blev grundträningsperioden under hösten avbruten av sjukdomar och skador. Det började med att jag i början av oktober blev förkyld och fick öroninflammation. Det gjorde att hela oktober försvann utan träning. När jag sedan blev frisk och skulle börja träna igen började jag givetvis lite för optimistiskt och fick problem med löparknä vilket gjorde att även i november blev det sporadiskt med träning. Det var först i december jag var tillbaka i träning igen.

Hittills den här hösten ligger jag en månad efter förra året. Jag kunde träna i nästan hela oktober innan jag i år blev sjuk precis i slutet på oktober. I år var det influensa och lunginflammation.  Jag har efter 14 dagars penicillin nu blivit frisk från lugninflammationen men antibiotika är ju ganska bra på att slå ut immunförsvaret så det har nu övergått i en rejäl förkylning. Jag hoppas bara att jag när jag väl kan börja träna igen inte drabbas av problem med att kroppen inte vill det hjärnan vill som förra året.  Ska nog försöka börja träningen lugnt och försiktigt om jag nu blir frisk någon gång.

Om man nu ska se något positivt med det här så hade jag ju förra säsongen efter att jag väl kom igång med träningen i december en väldigt bra träningsperiod hela vägen fram till Stockholm Marathon, så det är väl det jag får hoppas på nu igen!

3 kommentarer:

Staffan sa...

Status, fortfarande dålig?? Det var i så fall en rejäl omgång du åkte på!

SJälv fick jag känning av löparknä i torsdags - störande minst sagt. Det kom helt plötsligt. Har försökt stretcha, kunde springa i söndags men det känns fortfarande en del. Man vill ju så gärna ge sig ut och springa fast man kanske borde vila istället...

Tobias sa...

Ja nu är det bihålorna som spökar tyvärr.

Löparknä är inget kul alls. Hade problem med det förra hösten. Försök springa korta pass men smärtar det mycket sluta spring direkt. Sedan är det strech strech strech som gäller.

Kolla gärna de här övningarna om du inte hittat dem redan http://berglundbloggar.files.wordpress.com/2008/03/loparkna_-_ett_nodvandigt_ont.pdf

Staffan sa...

Usch trist!! Tack för länken, har denna sedan tidigare, men alltid bra att bli påmind. Jag ska testa en runda i eftermiddag, men som sagt, gör det ont under passet så avbryter jag.

Krya på dig, verkligen!!